24 maj 2007

Dagens låt (24 maj)

"Den bästa svenska plattan någonsin" - smaka på det påståendet. Jag hade en period för några år sen när jag gärna hasplade ur mig superlativer i varannan mening, men nu finns bara ett kvar. Jag håller fortfarande Garbochocks första och enda skiva Ritual från 1980 som den bästa svenska skiva som gjorts (och Thåström håller med). En skiva fylld med punkenergi, småstadsfrustration och ljudmättnad. Låtar som andas utanförskap och att dansa dansa med slutna ögon tills världen bara finns inuti en själv och ljuden är det enda som har betydelse och rytmen styr fötterna och melodierna kopplar in sig i ryggraden och pirrar så bra tillsammans med natten och berusningen och lyckan och och och... Jag blir fortfarande lycklig varje gång jag hör denna skiva.

Garbochock - Fusion



/Johan

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fint att Ritual får lite strålkastarljus här!
I min värld är den till och med en av dom bästa SKIVORNA någonsin.

Däremot vill jag vara lite petig - det postade låten är ju "Fusion 1999";)
Men istället för att skriva en utläggning om hur skillnaderna mellan "Fusion" och "Fusion 1999" illustrerar spännvidden mellan Garbochocks råa rockrenroll-kapacitet och uddadiscon i Rituals utomjordiskaste ögonblick, tar jag mig helt enkelt friheten och länkar rå-Fusion som en liten bonus.
http://www.box.net/shared/lzhbsqsya6

Antar att det är en replokalsdemo eller nåt, jag har iallafall fått den från den finfina "Rivningskåkar - Punk från malmö/ Lund 78-81"-samlingen som "släpptes" i samband med Garbochock/kabinett död-etc-återföreningsspelningar i malmö.

tackohej

23:57  
Blogger Join Our Blog! said...

Tack för korrigering! Hade aldrig hört denna version tidigare. Smutsigt vackert!

/Johan

10:21  
Anonymous Anonym said...

kan bidra med den här också, där dom visar var discopunkskåpet ska stå:
http://www.box.net/shared/2o1van2rgo
(garbochock - ebb&flod live '80)

"Nu hade vi en tydlig idé om att det skulle vara discotrummor. Vi ville inkorporera fiendens musik. Varför skulle de där banden få ha monopol på att vara glada" /stry terrarie

14:38  

Skicka en kommentar

<< Home