15 juni 2007

Dagens låt (15 juni)

Bra idé det där med sommarfavoriter... Här kommer mitt första bidrag till den kategorin:

1999 hade jag grymt höga förväntningar på Technique (bestående av Kate Holmes och Xan Tyler). Skälen till det var många:

* Kate var flöjt-tjejen från Frazier Chorus.
* Bandnamnet var taget från min favorit-New Order-skiva.
* Synthpopduos har något speciellt.
* Demonproducenten Stephen Hague var inblandad.
* O.s.v.

När jag fick första singeln, Sun is Shining, i min hand blev jag inte besviken. Tvärtom! Den var en fantastisk liten pop-pärla med en underbar, fjäderlätt sommarkänsla. Jag lyssnar fortfarande på den varje sommar och blir lika glad varje gång.

Tyvärr floppade både den och den efterföljande singeln, You and Me, och Techniques fullängdsskiva Pop Philosophy lades på is till min stora sorg. Två år senare blev helt oväntat en cover av You and Me en stor hit i Kina (med söta CoCo Lee), vilket ledde till att Pop Philosophy till slut släpptes i Asien och Tyskland. Yay!

Technique - Sun Is Shining (Spana även in videon!)

När Technique skulle vara förband åt Depeche Mode så hoppade Xan oväntat av och ersattes av Sarah Blackwood från Dubstar. Strax därefter bytte de namn till Client och bytte popkänsla mot popkyla. Inte för att Client är dåliga, men jag saknar mitt Technique...

Lyssna dock på det här spåret från Clients senaste skiva; visst låter det extremt mycket Technique?

Client - It's Not Over



Trivia: Tim från The Office är baserad på sångaren i Frazier Chorus (och spelas av hans bror).

Etiketter: , , , ,