20 juli 2007

Dagens låt (20 Juli)

Jag trodde aldrig att jag skulle posta en låt med dagens band...

Det finns artister som man har en klar bild över vad man tycker om dem, man tror att man vet hur de låter och väntar sig inga överraskningar från deras material, de är ofta gamla favoriter men som hamnat lite i skymundan för att bara tas fram vid för- och efterfester när berusningsgraden i rummet stiger över viss nivå... Men, man kan ha fel! Nu i sommar jag fått tag på material med två band som ruckat lite på mina föreställningar om dem, Nitzer Ebbs första kassett, som låter lika mycket LCD Soundsystem som DAF, och en samling demoversioner av Depeche Mode-låtar, som visar hur de kan låta om man skalar bort några lager av den ljudperfektionistiska fernissa som Alan Wilder bidragit med i bandet och tar fram låten själv.

Dagens låt är från denna samling demos, jag har alltid gillat låten i LP-version, men den får ett rejält extralyft av denna demoinspelnings mer sparsmakade arrangemang och funkigare ("det låter ju Michael Jackson") basgång och naken sång av Martin Gore.

Ni är alla också hjärtligt välkomna till SyntHaket (på Haket här i Göteborg) nästa torsdag 27 juli, där jag tillsammans med min käresta Mina firar att semestern startat genom att bjuda på diverse guldkorn från de djupast g(l)ömda delarna ur våra samlingar, vi tänkte visa vart skåpet skall stå! (eller i alla fall, vart våra skåp står, eller stod, ni fattar! :) ) Vänta er Neue Deutsche Welle, Industrial Recordings-rartiter, minimalistbody, gammelgot, luftig sommarsyntpop och annat bra!

Depeche Mode - Lie To Me (Demo version)

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Erik Wistrand said...

"depeche fucking mode" :)

jag måste jobba mer på mina taggar för att nå upp till din nivå!

/E

14:48  

Skicka en kommentar

<< Home