04 juli 2007

Dagens låt (4 juli)

Återigen befinner jag mig på jobbresa och därmed ett hotellrum, denna gång i Stevenage, UK. Hotellet är slitet, men rummen stora och har framför allt någon form av personlighet. Mer sådan är staden som verkar överleva på att det är tjugo minuter till London med snabbtåget...

I London var jag och min kollega igår och bevittnade en utmärkt punkspelningskväll med Mika Miko och No Age från LA och tre band till. Riktigt bra och intensivt ösigt. De kommer att bli framtida dagens-låtar.

Men idag tänkte jag bjuda på något helt annat, en hysteriskt vacker introvert loopmassa som väller ur de minsta högtalare och suger en in i en egen värld... Slowdive började sin karriär med att stirra på skorna och försöka fylla varenda millimeter ljudutrymme med effektförstärkta gitarrer och flytande sång, men avslutande densamma med den fantastiska plattan Pygmalion 1995, från vilken dagens låt är hämtad, som är mycket mer tillbakalutad och sparsmakad. Sen lade de nar bandet och återbildades dagen efter som Mojave 3 och började spela country, men det är en annan historia...

Slowdive - Crazy For You



/Johan (som skall på Wildbirds and Peacedrums på fredag, kolla in dem här och här)

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

underbar bild :)

18:25  
Blogger Join Our Blog! said...

Fler gitarrriggar finnes på http://guitargeek.com/browse/bands/all/ :)

/Johan

11:34  

Skicka en kommentar

<< Home