27 november 2007

Bilder och sammanfattning, 10 november

10 november var alldeles utmärkt kväll. Inte nog med att de allra finaste och snällaste människorna i Göteborg hade hittat till Join Our Club denna bittra höstkväll, vi hade också äran att ha tre tokigt bra band på besök.

Speldosa, för kvällen decimerade till två personer, gjorde en lite nervös men finfin spelning. När de drog sin MySpace-hit (för tillfället 1367 lyssningar), It Might Seem, var det som om mörkret och kylan tillfälligt försvann och en sfär av bitterljuv värme, vår och ljus expanderade från Takterrassens scen och vidare ut i natten.

Palpitation var precis så bra och hemliga som vi trodde att de skulle vara. Perfekta poplåtar har aldrig låtit så fina. Bra trumpet, också. Jag tackar mig själv för att jag har en popklubb; hade jag inte haft det hade jag gått miste om spelningar som denna. Tack, jag!

Surplus People avslutade kvällen med ett vansinnigt ösigt vansinne. Megafon är ett mycket underskattat instrument. För mig är det ett mysterium att SP inte tagit över världen redan. Är det bara jag som inbillar mig, eller skulle de kunna fylla gigantiska arenor med galna japanska kids om de bara försökte? De har aldrig turnerat längre bort än Wien, men det är ju helt galet; hela världen borde få ta del av så briljant musik.

Vår kära fotograf Anna missade tyvärr början på kvällen, men hon fick fina foton av Surplus People och dansgolvet.



Erik tog också fina bilder.

Etiketter: ,